Kirjoittaja Aihe: Kotitekoiset hiusnaamiot  (Luettu 273943 kertaa)

Poissa wilma

• Tukkaguru
Vs: Kotitekoiset hiusnaamiot
« Vastaus #420 : 21.02.11 - klo:12:44 »
^ Mä jättäisin sen perusvoiteen pois, ihan puhaasti vain "turhana". Hiuksille se ei taida tehdä mitään, mutta päänahan hoitoonhan se sopii jos välttämättä haluat käyttää.  Korjatkaa joku jos olen väärässä.  ;D

Nuo kaikki "raaka-aineet" on aika kosteuttavia, eli hamppuhiusten hoitoon kannattaisi laittaa myös jotain rekkua. Xylitol tehiksessä on rakennepaikkaavia ominaisuuksia mutta jos tuntuu että tarvitsee enemmän niin ainakin mill creekin rekku on ollut tosi suosittu täällä, se on halpaa, riittoisaa ja tehokasta.
Erilaisten öljyjen lisäksi suosittuja hiusnaamio aineita taitaa olla mm. aloevera geeli ja kookoskerma ( oma lemppari).

Öljyistä kannattaa muistaa sellainen nyrkkisääntö että liika on liikaa  ;D Se pitää oikeastaan etsimällä etsiä se omaan tukkaan sopiva öljyn määrä, joillekkin riittää lusikallinen ja jotkut pystyvät laittamaan puolikin desiä ilman lähmää.

Voisin itse sekoittaa noita kaikkia yhteen hiusnaamioon ( paitsi jättäisin sen perusvoiteen pois). Mitään ydinfysiikkaa ei kannata tehdä hiusnaamioista, esim. xylitol-tehis, hunaja ja avokadoöljy sekoituskin on jo varmasti todella hyvä hiusnaamio.
Suosittelen myös hiusten syväpuhdistusta ennen hiusnaamiota.  :) Syväpuhdistavista shampoista löytyy oma topicci, mutta esim. marketista saatava silikoniton hyvä syväputsari löytyy herbinalta.

Poissa Hermione

• Tukkaguru
  • "I´m sure we´ll all be great friends."
« Vastaus #421 : 21.02.11 - klo:13:01 »
^^ Tekisin olemassa olevista aineista sekoituksen 2 osaa LV:tä, 1 osa öljyä ja 1 osa hunajaa. Täälläkin foorumilla on käytössä SMT-tehohoitosekoitus eli Snowymoon's Moisture Treatment (erään LongHair Communityn käyttäjän lanseerama), joka alunperin kuuluu 2 osaa hoitista, 1 osa aloe veraa ja 1 osa hunajaa. Omalle tukalle aloe vera ei tunnu tekevän yhtään mitään (päänahalle kyllä sopii) ja kosteutta tarvitaa paljon, joten olen vaihtanut ohjeesta aloen öljyyn. Muutama tippa glyserolia ei varmaan tee ainakaan huonoa.

Muistelen, että päänahkasi on ärtynyt käsittelyistä?! Suosittelen käyttämään Aqualania pesua edeltävänä hoitona päänahalle. Kuivaan tukkaan pituuksille oliiviöljyä ja päänahkaan Aqualania -> muhittelua niin kauan kuin hermo kestää. Shampoopesun jälkeen tehohoitissekoitus pyyhekuivaan tukkaan (sopii päänahallekin) ja muovin alle muhimaan. Jos päänahka on ärtynyt, parhaita tuotteita ovat inciltään yksinkertaiset, ilman ylimääräisiä värejä ja hajuja.

Muutamalla peräkkäisella perusteellisella muhituksella saa jo yllättäviä aikaan. Suosittelen lämpimästi hellästi pesevää shampoota (ja öljyhoitoa ennen pesua) tai vaihtoehtoisesti CO-pesua, mahdollisimman yksinkertaista hoitoainetta, jota voi sitten öljyillä, glyserolilla ja hunajalla boostata mielensä ja tarpeensa mukaan (näillä sekoituksilla voi myös tehdä CO:n). Aloe vera -geeli voisi olla vielä hyvä lisä tuotearsenaaliin.
Hiukset keskiruskeat, luonnontaipuisat, 2b/cMii, tarkempaa esittelyä ja kuvia täällä.

ttanj

• Vieras
« Vastaus #422 : 21.02.11 - klo:21:00 »
Kiitos vinkeistä! Tällä hetkellä Aqualan L ja oliiviöljy -yhdistelmä päässä hautumassa muovipussin alla ja jääkaapissa odottamassa ensimmäinen omatekoinen tehissekoitus seuraavin sisällöin (määrät arvioita):

n. 3 rkl lv kosteuttavaa hoitista
n. 1 rkl oliiviöljyä
1 korkillinen glyserolia
reilu 1 tl hunajaa
pari puristusta OH hoitista

Aluksi tuntui, että hoitonaamiota olisi tullut kauhean vähän, joten lisäksi lopuksi joukkoon vielä vähän XZ:n tyrnihoitista tuomaan seokselle lisää massaa. Alkoi juuri vain vähän mietityttää, että mitäköhän päänahka tuosta OH:sta tuumaa, kun on tosiaan ollut ärtynyt vielä lähiaikoina vaikka nyt jo parempaan päin ollaankin menossa.. Samoin olen melko varma, että luvassa on kunnon öljyöverit kaiken tän jälkeen öljyämisen jälkeen vaikka välissä aionkin pestä hiukset Urtekramin Aloe Vera shampoolla . Toivottavasti ei ole ihan tuhoon tuomittu yritys, jos nyt tukka saisi edes vähän sitä kaipaamaansa kosteutta ::)
« Viimeksi muokattu: 21.02.11 - klo:22:00 kirjoittanut ttanj »

Poissa EllaBella

• HAIRahtanut
« Vastaus #423 : 21.02.11 - klo:21:32 »
Kerroppa sitten kuinka sujui.

Olen itse miettinyt teenkö jälleenrakentavan hoitoaineen liivatteesta. Vielä on tekemättä, mutta tarkoitus olisi hyvä. Luin muistaakseni LHC.ltä tämän reseptin, jos oikein muistan. Idea tässä on se, että tämä liivate on täynnään jotain proteiinia ja sen pitäisi rakentaa hiuksia.

No, mene ja tiedä siitä mutta voihan sitä piruuttaan tehdä. Toinen vaihtoehto olisi jokin kiisseli. Arvon arvon vielä huomiseen.
Luonnonkiharat. Vyötäröpituus, 3b-c, iii.

Poissa sonjis

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #424 : 21.02.11 - klo:23:18 »
Olen itse miettinyt teenkö jälleenrakentavan hoitoaineen liivatteesta. Vielä on tekemättä, mutta tarkoitus olisi hyvä. Luin muistaakseni LHC.ltä tämän reseptin, jos oikein muistan. Idea tässä on se, että tämä liivate on täynnään jotain proteiinia ja sen pitäisi rakentaa hiuksia.

Joo siis liivate = proteiinia.

Finelin listalla se on kaikista tietokannan ruoka-aineista kaikkein proteiinipitoisin sisältäen yli 85 g proteiinia per 100 g (listalta toki siis puuttuvat monet hiustenhoidossa käytetyt eksoottisemmat öljyt ja voit, esim. karite, babassu, kukui jne).

Tossa on jo niin paljon proteiinia, että kannattaa olla sen kanssa aika varovainen ettei sitä tule kerralla liikaa, luulisin. Vrt. esim. kananmunassa on vain jotain 12 g / 100 g ja sitä kuitenkin pidetään ns. erittäin proteiinipitoisena...

Mutta jos testaat liivatetta hiuksiin, niin kerro ihmeessä tuloksista, mua ainakin kiinnostaisi tietää millaiset vaikutukset sillä on.

Edit: typo
« Viimeksi muokattu: 22.02.11 - klo:22:34 kirjoittanut sonjis »
2b/c-3a/b olosuhteista, muotoilusta ym riippuen, M ii, medium/high porosity, värjäämätön
- kuiva, kuriton, pörröisyyteen taipuvainen luonnonkihara
- tavoitteena kosteutetut, silkkiset, sileät, pehmeät, raskaasti laskeutuvat ja hoidetut hiukset, vähemmän volyymia

ensitilaajan iHerb-koodi: OTE827

ttanj

• Vieras
Kotitekoiset hiusnaamiot
« Vastaus #425 : 22.02.11 - klo:22:08 »
Ihan kohtalainen tulos tuli, tosin tuntuu, että naamio olisi melkein voinut vaikutella vielä pidempäänkin. Tuntui, että olisin melkein kaivannut massaltaan vielä jotain paksumpaa tököttiä, valmis naamio oli jotenkin niin kevyen oloista  :) Päänahka ei onneksi ollut aineista moksiskaan ja hiukset olivat pesun ja EHS mustikka pikahoitiksen jälkeen pehmeämmät, tosin oli pakko heittää vielä sekaan Bonacuren kosteuttavaa hoitosuihketta selvittämään muutamia takkuja. Kuivana hiukset tuntuivat vähän kosteutetuilta, mutta olisin melkein toivonut vielä parempaa lopputulosta.

Samoin tuntuu myös, että tarvitsisin melkein jonkin tehokkaammaan pikahoitiksen lopuksi sulkemaan hiuksen (mahdollisesti silikonisemman suojaamaan vaurioilta pesujen välissä?) sillä tuntui ettei EHS yksinään ollut kuivalle tukalleni tarpeeksi tehokas. Olisiko kellään suositella mitään hyvää pikahoitista naamion viimeistelyyn?

Tällä hetkellä päässä lähes sama miksi kuin eilen, sekoituksessa tällä kertaa enemmän XZ xylitol tehistä pohjalla, reilu 1 tl hunajaa, n 1½ rkl oliiviöljyä, 2 korkillista glyserolia ja arviolta ehkä 3 rkl lv kosteuttavaa hoitoainetta. OH:n päätin jättää kokonaan pois tällä kertaa. Aion myös muhitella naamiota kauemmin sillä pesin hiukset ensin syväpuhdistavalla shampoolla. Todennäköisesti vaikutteluaika tulee kuitenkin olemaan korkeintaan reilu puolitoista tuntia sillä sekoittelut jäivät niin myöhään, että täytyisi joskus päästä nukkumaankin  :D
« Viimeksi muokattu: 22.02.11 - klo:22:11 kirjoittanut ttanj »

Poissa sonjis

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #426 : 22.02.11 - klo:22:42 »
Oletko ttanj kokeillut kookoskermaa ja/tai kookosöljyä naamioissa?

Todella tönkkö ja tuhti naamio, josta mun hiukset on saaneet kaipaamaansa ravitsevuutta ja kosteutta, saadaan kun lisätään kookoskermaan tilkka öljyä (esim. kookos-, hamppu- tai oliiviöljyä) ja tilkka hunajaa, mahdollisesti hieman jotain kosteuttavaa hoitista. Kerralla laitan päähän noin 1/2 dl, eli yhdestä kookoskermapurkista saa noin 3-4 käyttökertaa. Kookoskerman voi pakastaa kerta-annoksina, mutta se kannattaa ottaa sulamaan ajoissa ennen käyttöä.

En ole kehdannut reseptiä tänne kirjoittaa, kun en ikinä muista tarkkoja määriä, ja mulla on täydellinen sekoitussuhde toisaalta vielä vähän hakusessa. Pari kertaa tosta on jäänyt hiukset niin öljyisiksi, että niitä on saanut ihan raivopäissään pestä puhtaiksi, mutta parilla kerralla se on toiminut kuin unelma - harmi etten jälkikäteen enää oikein muista, mitä tein milläkin kerralla eri tavoin :(

Mutta kokeilut jatkuvat...
2b/c-3a/b olosuhteista, muotoilusta ym riippuen, M ii, medium/high porosity, värjäämätön
- kuiva, kuriton, pörröisyyteen taipuvainen luonnonkihara
- tavoitteena kosteutetut, silkkiset, sileät, pehmeät, raskaasti laskeutuvat ja hoidetut hiukset, vähemmän volyymia

ensitilaajan iHerb-koodi: OTE827

Poissa EllaBella

• HAIRahtanut
« Vastaus #427 : 23.02.11 - klo:12:19 »
Jos minä olisin sinä, ttanj ja jotain jättäisin pois noista muhitteluista niin ehkä XZ. En millään halua mollata XZ hoitoaineita, ne on oikeasti hyvät ja pidän itsekin, mutta O&H.ssa on myös kevyesti paikkaavia ainesosia, sen inci on rikkaampi ja O&H.lla olen saanut oikeasti pahannäköiset hiukset kuntoutettua parissa viikossa.

Jos sinulla on halua, voisit kokeilla esim karitevoi+ kookosöljy+ XZ-sekoitusta latvoihin suojaamaan. Bonacuren suihke on silikoninen ja varmaan ihan ok, mutta esimerkiksi kympillä saisit 4R Moisture-suihkeen joka on incinsä puolesta aika hyvä.

Ja jos jotain silikonillista sulkevaa haluat, on esimerkiksi tuolla marketin hyllyillä ElVitaleja, jotka sulkee vaikka mitkä ovet ja minkäkin nenän edestä.

Kuitenkin vaikka kotitekoiset naamiot on hyvät, mutta kyllä minä itse ainakin koettaisin pelastaa oikein rääkätyn tukan nimenomaan tuotteilla joihin aineet on tuupattu niin että ne pystyvät oikeasti imeytymään hiuksiin. En tarkoita nyt mitätöidä kotitekoisia aineita, joita itsekin käyttelen aina jytytuotteiden välillä.
Luonnonkiharat. Vyötäröpituus, 3b-c, iii.

ttanj

• Vieras
« Vastaus #428 : 23.02.11 - klo:15:09 »
Kiitos taas neuvoista. Kookoskermaa en ole vielä tähän mennessä kokeillut hiusten hoidossa, mutta testailu hieman arveluttaa sillä ainakaan kookosöljy ei tuntunut sopivan hiuksilleni, tahmasi, eikä meinannut millään irrota pesussa. Mahtaako kookoskerman koostumus erota öljystä? Muuten voisin vaikkapa kokeillakkin, mutta suuria riskejä tämän pään kanssa en uskalla ottaa.  :)

Omatekoisen tehismuhittelun tulokset olivat nyt toisella kertaa jo huomattavasti parempia, soossi ei vieläkään lähmännyt tukkaa, ja kuivana hiukset tuntuivat taas aavistuksen kosteammilta. Kuinka kauan suojaavan öljyn/(hoitoaineen) kannattaisi antaa vaikuttaa latvoissa ennen pesua? Tuntuu, että olen ihan tietämätön vielä näissä jutuissa, kun tuli tää koko tilanne niin nopeasti vastaan.

Ja EllaBella, korvaisin mielelläni XZ tehiksen jollain muulla, mutta en ole oikein varma, löytyykö kaapeistani kyseiseen tarkoitukseen mitään muutakaan sopivaa.. OH:ta voisin harkita vaikkapa taas ensi kerralla, mutta täytyy olla varovainen etuhiusten kanssa, jotka ovat ulkonäkönsä mukaan jo saaneet todellakin tarpeeksi rakennepaikkauksesta. Samoin, mitä mieltä olisitte, jos vaikka korvaisin XZ:n MOP:in kosteuttavalla hoitoaineella, saapui tänään postissa? Olisiko toimivampi vaihtoehto? Samoin hyviä tehissuosituksia otan mielelläni edelleen vastaan, mutta olisi kiva, jos aineet eivät kustantaisi kauhean paljon sillä tuntuu, että tähän mennessäkin tukkaan on uponnut jo pieni omaisuus.

Riittävätkö muuten avokadoöljy ja/tai BC:n latvasuoja suojaamaan latvoja? En uskaltaisi oikein tuota kookosöljyä käyttää aikaisempien huonojen kokemuksien vuoksi, samoin karite hieman arveluttaa, kun en ole aiemmin kokeillut miten reagoi tässä päässä. 4R:n moisture suihke menee myös harkintaan  :)

Poissa Linnee-

• Hiushörhö
« Vastaus #429 : 06.03.11 - klo:23:54 »
Eiliseen muhitteluseokseeni laitoin:
O&H:ta
Body Shop banaanihoitoainetta
Oliiviöljyä
Kookosöljyä
Glyserolia
Pantenolia

Pesin ensin hiukset Urtekramin hennashampoolla ja annoin niiden kuivua lähes kuiviksi. Laitoin seoksen muhimaan kelmun alle pariksi tunniksi ja huuhtelin aika huolettomasti. Tukka tuntui pyyhekuivana vähän lähmäiseltä mutta nyt kuivuttuaan se on ihanan pehmoinen ja sopivan raskaasti laskeutuva. En laittanut ollenkaan jätettäviä, sipaisin vaan vähän karitevoita latvasuojaksi.
Hiuslaatu 1b M/C ii. Pituus n.mid back

Poissa Mustakuu

• HAIRahtanut
« Vastaus #430 : 26.05.11 - klo:23:56 »
Levittelin tänään syväputsarin jälkeen kananmunan hiuksiin, mutta maltoin olla se päässä maksimissaan 20min, kun se munahöhhö vaan valui pitkin niskaa. En tiedä kerkesikö tuo paikkaamaan yhtään mitään tuossa ajassa. Perään heitin 2/4 hunajaa, 1/4 XZ-tyrnihoitista, 1/4 XZ- xylitol-hunajahoitista. Tämä sai olla päässä jonkun tunnin ennen kun pesin pois. Latvoihin vielä vain levityksen ajaksi EHS mustikkahoitista ja "huolimaton" huuhtelu. Hiukset tuntuvat ilmavilta, mutta olivat hieman karheat joten sipaisin vielä pituuksiin tipan TBS:n viinirypäleensiemen-jätettävää. Cassian saapumista tuoksukauppaan odotellessa....

Poissa hairwreck

• HAIRahtanut
« Vastaus #431 : 27.05.11 - klo:11:07 »
Tuo kookoskerma kiinnostais muakin hiustenhoidossa, kuinkahan hankalaa se on pestä pois? Itse kun en shampoota mielellään käytä, eli lähteekö pelkällä co-pesulla?
2b C ii mittana bsl, tavoite hyväkuntoinen mid-back

tsella

• Vieras
« Vastaus #432 : 02.06.11 - klo:23:51 »
Tuli mieleen tossa eilettäin hiusnaamiota mixaillessani... Kauanko ne hiusnaamiot säilyy, jos niissä on esimerkiksi käytetty kananmunaa? Koska sitä naamiota olis jäänyt aika paljon yli, mutta en viitsinyt alkaa säästelemään, kun ei ollut takeita säilymisajasta. Ainakin jääkaapissa varmaan olis säilynyt?
Laitoin naamioon siis kananmunaa, hunajaa, Schwarzkopfin Gliss oil nutritiveä, Bonacuren Color save-hoitoa, Cutrinin Apricot-orange-hoitsikkaa ja extra neitsytoliiviöljyä. Muhittelin kelmun alla vajaan tunnin, ja ainakin tuntui ihan tehokkaalta sekoitukselta..

Oon myös miettinyt tilausta Pieneen tuoksukauppaan. Mitä kannattaisi tilata, jos haluaa käyttää esim. jotain öljyä hiusnaamiossa? Mikä on parhaaksikoettu ja hoitavin vaihtoehto?

Aloittelijan kyselyikä.. Kiitos, jos joku viitsii vastata! :D

Poissa wilma

• Tukkaguru
« Vastaus #433 : 03.06.11 - klo:09:10 »
^^ Mun kokemusten mukaan kookoskerma tarvii aina shampoo pesun. Lähtee kuitenkin kyllä aika hellävaraisellakin shampoolla ja kevyellä vaahdotuksella, eli ei niin vaikeastipestävä kuitenkaan ole. CO pesulla olen joskus yrittänyt saada kookoskermaa pois tukasta, mutta tuntuu että jää silti aika lähmäiseksi vaikka suurinosa lähteekin pois.

Riippuu varmaan myös kuinka paljon sitä kookoskermaa käyttää. Jos olen laittanut teelusikallisen kookoskermaa naamioon niin en ole kuin viruttanut hiukset eikä ole tullut lähmää. Yleensä käytän puolet siitä tetrasta ja se määrä tarvitsee jo sen shampoo pesun.

Poissa SC

• HAIRahtanut
« Vastaus #434 : 18.02.12 - klo:12:14 »
Hunajaa puolet ja piimää puolet sekoitus muhimaan päähän? Erään sivun mukaan myös hoitoainetta kannattaa laittaa sekaan, mutta tuon alkuperäisen löysin LHC:stä. Miten piimä vaikuttaa hiusten kuntoon? Aiheesta ei ollut paljoa keskustelua LHC:ssä joten ajattelin jos joku on täällä vaikka kokeillut.

Netistä tuntuu löytyvän monia variaatioita, mitäköhän tässä kannattaisi kokeilla.

1 tablespoon olive oil
2 tablespoons natural honey
1 tablespoon buttermilk
1 tablespoon natural unbleached flour
« Viimeksi muokattu: 18.02.12 - klo:23:05 kirjoittanut SC »
1aFMii, kasvatus käynnissä
<3 TT, vauvashampoo, kookosöljy