Kirjoittaja Aihe: Kotitekoiset hiusnaamiot  (Luettu 273940 kertaa)

Poissa Kalevalatar

• Tukkaguru
Vs: Kotitekoiset hiusnaamiot
« Vastaus #465 : 21.12.12 - klo:21:18 »
Mä bongasin eileen tämmösen ohjeen! http://pinterest.com/pin/179581103863052874/ (kuvan kera)
Hyvältä ainakin näyttää, tätä vois melkeen kokeilla! :)

Onko kukaan testaillut, onko niin tehokas kuin mitä kuvan perusteella näyttää? :)

Mä testailen täällä parhaillaan. Oli todella etovaa laittaa kanamunaa hiuksiin, päätin jo että en tee tämmöisiä naamioita toiste, öljyt saa riittää mulle. Koira on hulluna kanamunaan, istun sohvalla ja naamio valuu koko ajan suihkumyssy-pyyheviritelmän alta niskaa pitkin ja rekku istuu vieressä kuin tatti ja yrittää nuoleskella muna-RISIINIÖLJY-naamiota parempiin suihin.  0_0 Raporttia parin tunnin kuluttua...

EDIT: En jaksanut muhitella kuin reilun tunnin. Lopputuloksena kuiva, pörröinen korpputukka.  :-\ Kiillosta ei tietoakaan. Voisko olla että tuo glyseriini ei toimi näin kovalla pakkasella (ts. kuivassa ilmassa) ja lisäksi mun luonnonkiharaan taipuvainen pörrötukkani ei tykkää rakennepaikkaavasta kananmunasta? En kokeile uudelleen, mutta kaipaan lisää kokeilukokemuksia hiuslaatuselostuksen kera.  :)

Pääsin itsekin kokeilemaan tätä toissailtana ja omat kokemukseni ovat täsmälleen samat: pesun ja poishuuhdeltavan jälkeen tuntui oikein hyvältä, mutta kun tukka kuivui, niin latvat oli tosi kuivat ja korppuiset :( Ja mullakin on luonnonkiharaa.

Minäkään en tykkää laittaa kananmunaa hiuksiin, olen tehnyt sen kerran aikaisemmin ja inhosin sitä. Luulen kuitenkin, että tässä reseptissä se on aika tärkeä, koska muuten risiiniöljyä voi olla tosi vaikeaa saada pois hiuksista. Ainakin huomasin ilmiön kun sain puhdasta risiiniöljyä sormilleni, enkäl meinannut saada sitä pois edes saippualla. Kuitenkin kananmunaan sotkettuna, öljy huuhtoutui pois ihan vain lämpimällä vedelle.

Taidan kuitenkin itsekin kokeilla tätä reseptiä seuraavan kerran ilman kananmunaa ja ehkä hieman vähemmän etikkaa.

Mainitsit muuten, että naamio valui suihkumyssyn alta? Mun tekemä sekoitus oli toki juoksevaa lasikipossa, mutta kun laitoin sitä hiuksiin, jähmettyi hoitonaamio sekunnissa niin jankiksi mun hiuksiin, etten meinannut saada sitä levitettyä hiuksiin. Ihan kuin oisin laittanut jotan pikasementtiä hiuksiin ja jännittikin, että miten saan sen pestyä hiuksista :D Ei siis todellakaan valunut, hiukset jähmettyi sellaiseksi kypäräksi pään päälle.

Säihke

• Vieras
« Vastaus #466 : 21.12.12 - klo:22:13 »
Joo mulla se valui. Tosin en mitannut kovin tarkkaan noita aineita, mutta semmosta juoksevaa löröä se oli eikä kovettunut tukassakaan.

Jos risiiniöljyyn sotkee jotain muuta öljyä niin sen saa pestyä tukasta pois, oon itse kokeillut risiiniöljy-oliiviöljy sekoitusta ja pessyt shampoolla. En tiedä riittääkö glyseriini ja etikka peseytyvyyden tehostajiksi?

-EDIT- Kalevalatar: tuu sit tänne kertomaan miten kävi ilman kananmunaa, mua kiinnostaa!  :)
« Viimeksi muokattu: 22.12.12 - klo:07:21 kirjoittanut Säihke »

Poissa Kalevalatar

• Tukkaguru
« Vastaus #467 : 21.12.12 - klo:23:11 »
Hmm, taidan kokeilla risiiniöljy-glyseroli-etikka -sekoitusta ensi viikolla ja ilman kananmunaa :)

Poissa piste

• HAIRahtanut
« Vastaus #468 : 31.12.12 - klo:22:49 »
Mua huolestuttaa: Lähteeköhän öljy kananmunalla pois? Jos tekisin öljynaamion ja pesisin kananmunalla (ku käytän munaa shampoon korvikkeena). Viime kerralla se ei onnistunu, mut siihen voi vaikuttaa niin moni asia. Muhittelin 25 min, ehkä ois pitäny kauemmin. Pesin tavallisesti, olis varmaan pitäny huolellisemmin ym. Huvittais tehä joku naamio koska haluan sellaset silkinpehmeät ja kiiltävät hiukset  <3 Mietin et jos laittaisin illalla oliiviöljyä (uus yritys + vähemmän ku viimeks!) ja antais hautua yön yli, aamulla pesisin kananmunalla.

Toki täs on se riski et tulee kauhee lähmäletti, eikä mua huvittais pitää pipoa montaa päivää, päänahkakaan ei pidä siitä.  :(

Poissa Painted Lady

• Tukkaguru
« Vastaus #469 : 02.01.13 - klo:02:47 »
^Vähän epäilen, ettei kananmuna riitä poistamaan öljynaamiota hiuksista. En ole kyllä kokeillut, mutta itselläni ei aina tavallinen shampookaan meinaa purra öljynaamioon.

Jos kokeilet, niin kerro miten kävi. Tuliko puhdasta jälkeä.

Poissa elly

• Tukkaguru
« Vastaus #470 : 05.01.13 - klo:17:23 »
Itse olen kokeillut kerran risiiniöljy-glyseroli-etikka -seosta, ja toistan kokeilun tänään. Ensivaikutelma oli positiivinen, hiukset olivat märkänä mukavan sileän tuntuiset ja kiilto oli aivan uskomaton. Risiiniöljy teki hiuksista ikäänkuin pinnoitetun oloiset, olivat mukavan jämäkät ja helposti muotoiltavissa. Laitan vielä huomenna tarkempaa kokemusta, kun olen toistanut muhittelun. :)

ps. Muistakaahan pestä hiukset tarkasti, sillä risiiniöljyn kanssa leikkiessä on aika korkea lähmälettiriski!  ;D

Poissa Nemilie

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #471 : 05.01.13 - klo:18:17 »
Onko kokemuksia, lähteekö kananmuna hiuksista pelkällä CO-pesulla vai vaatiiko shampoon? Huomenna on VIHDOIN hiustenpesupäivä ja arvon tässä shampoopesun ja CO-pesun välillä, haluaisin tehdä jonkin kananmunaa sisältävän naamion mutta en tiedä lähtisikö se ilman shampoota... Vai luulenko vain kananmunaa jotenkin tarraavaksi ja se lähteekin vedellä? :D Jotkuthan pesevätkin sillä... Ja tekisi mieli myös uittaa hiuksia kookosöljyssä nyt kun sitä sain. :D

Poissa piste

• HAIRahtanut
« Vastaus #472 : 05.01.13 - klo:19:36 »
Mulla muna lähtee jopa vedellä (kun siis käytin sitä ennen shampoon korvikkeena). Joten varmasti lähtee muullakin. Ja mäkin muhitin, että siitä ei ole kyse. :)
« Viimeksi muokattu: 05.01.13 - klo:19:38 kirjoittanut piste »

Poissa Nemilie

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #473 : 05.01.13 - klo:21:21 »
^ Okei, uskallan kai sitten kokeilla. ;D Tosin tukka on nyt niin likainen ja täynnä öljyjä ja ties mitä mömmöjä että jos hoitoaineella saa kaiken sen ja vielä kananmunankin pois niin CO-pesun palvonta nousee täällä uudelle tasolle. :D

Poissa elly

• Tukkaguru
« Vastaus #474 : 07.01.13 - klo:18:57 »
Itse olen kokeillut kerran risiiniöljy-glyseroli-etikka -seosta, ja toistan kokeilun tänään. Ensivaikutelma oli positiivinen, hiukset olivat märkänä mukavan sileän tuntuiset ja kiilto oli aivan uskomaton. Risiiniöljy teki hiuksista ikäänkuin pinnoitetun oloiset, olivat mukavan jämäkät ja helposti muotoiltavissa. Laitan vielä huomenna tarkempaa kokemusta, kun olen toistanut muhittelun. :)

ps. Muistakaahan pestä hiukset tarkasti, sillä risiiniöljyn kanssa leikkiessä on aika korkea lähmälettiriski!  ;D

Noniin, kokeilu numero kaksi on takana ja olen tyytyväinen siihen. Seos on hyvin nestemäinen, josta johtuen hieman hankala levittää sotkematta, mutta suoraan juomapullosta päähän truutattuna nopeaa ja vaivatonta. Latvat ovat todella kiiltävät, sileät ja tuntuvat kevyiltä, mikä on tälle pehkolle harvinainen tunne. Tällä kertaa juuri jäi hieman tahmeaksi, mutta sekin muuttunee, kun saan oman shampooni käyttöön. Jatkan kokeiluja ja etsin optimaalista suhdetta ainesosien välille. Ilma on todella kuiva tänään, joten voisin kokeilla oliiviöljypohjaista seosta tällä kertaa.

Poissa piste

• HAIRahtanut
« Vastaus #475 : 08.01.13 - klo:20:45 »
^ Oon lukenu paljon kananmunasta hiuksissa, ehkä n. 5% mun lukemista sanoo että käytä keltuainen, 5% sanoo että käytä valkuainen ja loput sanoo että käytä koko muna. Ite oon käyttänyt koko munan ja hyvin on lähtenyt ym.

Poissa Liselle

• HAIRahtanut
« Vastaus #476 : 11.01.13 - klo:19:58 »
Mä bongasin eileen tämmösen ohjeen! http://pinterest.com/pin/179581103863052874/ (kuvan kera)
Hyvältä ainakin näyttää, tätä vois melkeen kokeilla! :)

Onko kukaan testaillut, onko niin tehokas kuin mitä kuvan perusteella näyttää? :)

Mie testalin tuota tänää aamulla. Pidin päässä vähän päälle tunnin, pesin pois XZ:n karpalo kinuski shampoolla ja laitoin vielä smooth as silk hoitoainetta vaikuttamaan muutamaks minuutiks. Tuli kyllä pehmeämmät ja kiiltävämmät hiukset, mie tykkään! :) Aluks katoin, että kauhee pörrö, mutta kyllä tuli kivat kokonaan kuivuttua.
Haisi muuten aika hirveeltä tuo tökötti kun siinä on sitä etikkaa, onneks ei suihkumyssyn alta lemunnu ;D
2aM
Koukussa kynsilakkaan: http://alcyonen.blogspot.com/

Poissa piste

• HAIRahtanut
« Vastaus #477 : 12.01.13 - klo:19:13 »
Mä löysin tälläsen linkin: http://www.yrttitarha.fi/tietopankki/rohdot/Hiukset.html
Kuulostaa tosi hienolta, mut mulla on kysymyksiä.
"Yrttiuutteen valmistus
1 -1½ dl kuivattua tai 2 dl tuoretta yrttiä
½ l kiehuvaa vettä

Valitse hiuksillesi sopiva yrttisekoitus. Kaada kiehuva vesi yrteille ja anna hautua vähintään 15-30 min. Siivilöi neste ja pullota. Tällä uutteella voit sekä laimentaa shampoosi että huuhdella hiuksiasi."
(tuolla linkissä on ennen tota tekstiä pitkä lista yrteistä joita voi käyttää hiuksiin) Eli käytetäänkö siinä koivun lehtiä? Ja voiko niitä vaan nyppiä puusta, ja onko sillä väliä onko ne raudus- vai hieskoivuja? Ja tuolla nokkosen kohdassa sanotaan "ei sovi vaaleatukkaisille", hmm, mulla on just se maantienvärinen eli lasketaanko se vaaleaks... Ja laitetaanko yrtit + vesi samaan kattilaan, ja mitä toi "anna hautua" tarkottaa? Ja mitä nää yrttihuuhtelut oikeastaan on, huuhdellaanko se ennen vai jälkeen pesun vai pestäänkö silloin ollenkaan vai mitä.. :D

Poissa enna

• Tukkaguru
« Vastaus #478 : 12.01.13 - klo:19:42 »
^Nokkosta ei suositella vaaleille hiuksille (tässä nyt tarkoitetaan luultavasti selvästi vaaleita, ei siis esimerkiksi sinun tummusastetta olevia hiuksia), sillä se saattaa aiheuttaa vihertävää sävyä. Ei siis koske tummempia hiuksia.

En usko että koivulajilla olisi väliä. Ohjeessa siis käskettiin kaataa kiehuvaa vettä yrttien päälle - siis kiehautat veden (jos teet tämän kattilassa, ota kattila kuumalta liedeltä pois kun alkaa kiehua) ja laitat ko. yrtit kattilaan veden sekaan. Kansi päälle ja annat seoksen hautua eli oleentua vaikka siinä lieden päällä. Huomaa että vesi ei enää tässä vaiheessa saa kiehua!

Mitä mä itse tuosta ohjeesta ymmärsin, niin pesun jälkeen vielä lopuksi kaadetaan tuo hiuksiin tai omien haluamisten mukaan voi vielä senkin jälkeen huuhdella kylmällä vedellä.

Poissa Nemilie

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #479 : 19.01.13 - klo:20:41 »
Taas varmistelen, mikä lähtee vedellä ja mikä ei. ;D Eli siis lähtisikö kookoskerma kananmunapesulla? CO-pesulla jotkut olivat ainakin saaneet lähtemään, mutta en vain luota vielä tuohon kananmunapesuun. :D Muuten voisin vain kokeilla ja pestä taas jos hiukset tulevat nopeasti likaisiksi, mutta ensi viikolla ei oikein ole hiustenpesutilaisuuksia paljoa ennen varsinaista pesupäivää (oma vikani kun on ihan pakko muhitella :D), enkä haluaisi nyt ruveta sotkemaan kun tukkani vasta totuttelee kerran viikossa -rytmiin. Lisäksi huomenna on viimeinen tilaisuus tupla- tai jopa triplamuhituksiin, sen jälkeen saan tyytyä shampoosen ja hoitoaineeseen tai korkeintaan CO-pesuun. :( Ajattelin varmuuden vuoksi olla laittamatta sitä kookoskermaa juuriin asti, mutta en tiedä maltanko. ;D Ja sekaan ajattelin laittaa jotain, ainakin aloe vera -geeliä, hunajaa, pikkiriikkisen banaania ja ehkä vähän perusvoidetta jos uskallan. Yritän muistaa raportoida! Mutta rohkaisua ekaan kookoskermakokeiluun kaivataan... Ja jos tuo ei toimi niin pettymys on kyllä valtaisa, koska menetin samalla tilaisuuden viimeiselle superöljyämiselle. Typerä harrastus sotkee hiustenhoidon. :D

Edit: Ai niin ja kuinka paljon tuota uskaltaa laittaa (kananmunaa silmällä pitäen)? Mulla on 200ml tölkki enkä taatusti laita muualle kuin tukkaan. ;D En kyllä haluaisi heittää poiskaan, eikä toista käyttömahdollisuutta ihan heti tule. Pitäisikö vain lätätä koko purkki päähän? Vai ennemmin joku ruokalusikka tai kaksi?
« Viimeksi muokattu: 19.01.13 - klo:20:47 kirjoittanut Nemilie »