Kirjoittaja Aihe: Kotitekoiset hiusnaamiot  (Luettu 279373 kertaa)

Poissa EllaBella

• HAIRahtanut
Vs: Kotitekoiset hiusnaamiot
« Vastaus #525 : 05.07.15 - klo:23:00 »
PS Ihan jos haluat kokeilla niin Pienessä Tuoksukaupassa on Phytokeratinia 2,00 muistaakseni pieni pullo. Turvallinen ja halpa kokeilla ensi alkuun.

Miten tuota phytokeratiinia käytetään? Naamiona vai? pestäänkö hiukset ensin ja miten kauan annetaan vaikuttaa hiuksissa? Kiinnostaa kun laminointikin jo auttoi hiuksiini tosi paljon. Tuli jäntevät, ilmavat hiukset.

Edit: lainaus laitettu kuntoon.

Nyt vasta tän huomasin. Oon sekoittanut Phytokeratinia ihan tavan hoitoaineeseen ja muhittanut puolesta tunnista tuntiin. Hiukset pestään tietysti ensin.
Olen myös kokeillut sekoittaa Phytokeratinia kookosöljyyn ja hyvä tulos tuli siitäkin.
Luonnonkiharat. Vyötäröpituus, 3b-c, iii.

Poissa Morrigan

• Tukkaguru
« Vastaus #526 : 08.07.15 - klo:21:59 »
Osaako joku vinkata onko foorumilla keskustelua tarkemmin itse tehtyjen hiustuotteiden säilömisestä/ säilöntäaineiden käytöstä?
BSL 2b F ii kuiva ja pörröinen. Iho kuiva ja herkästi punoittava.

Poissa irtohius

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #527 : 26.01.18 - klo:18:11 »
^ Pitkän linjan kotikosmetiikan harrastajana ehdottomasti helpoin ja halvin, muttei ehkä kuitenkaan laajakirjoisin säilöntäaine on Atamon. Vaikuttava aine natriumbentsoaatti. Myydään mausteosastoilla monen kokoisissa kaupoissa. Käytetään kurkkusäilykkeiden ja hillojen kotikäyttöiseen säilömiseen. On E-koodattu elintarvikelisäaine. Säilöö mielestäni riittävän pitkään esim. jos valmistaa hiustenhoitoainetta reilunkokoisen erän n. vuodeksi - olettaen että ainekset ja työvälineet ja työympäristö ovat mahd. steriilit aivan aluksi.

Muunkinlaisia säilöntäaineita on pilvin pimein. Suurinta osaa näistä saa vain ulkomailta online-kaupoista.

Phenoxyethanol on usein mainittu tehokkaaksi ja allergisoimattomammaksi vaihtoehdoksi. Tämäkin tehoaa pitkään eri tuotteissa. Usein yhdistetty mm. natriumbentsoaatin kanssa.

Netistä olen tilannut mm. Liquid Germal Plus:aa  - sisältää formaldehydin luovuttajaa ja toista, synergistisesti tehoavaa yhdistetettä esim. home- ja hiivasieniä vastaan. Turvallinen riittävän matalilla pitoisuuksilla ja tehokasta. Tätä ostin syksyllä Gracefruitista.

- Jossain vaiheessa omistin Phenonip-nimistä säilöntäaine yhdistelmää, joka siis täynnä parabeeneja. Heitin pois, koska tulin toisiin aatoksiin sen käytöstä. Laajasti käytetty, ehkä laajakirjoisimpia säilöntäaineita.

- Olisin ostanut myös Kathon:ia, jossa methylchloroisothiazolinonea ja tämän johdannaista. Oli loppu eikä enää myynnissä kun olin suunnitellut tilaavani sitä. Kosketusallergikoille saattaa aiheuttaa oireita. Käytössä kuitenkin erittäin laajalti poispestävissä hiustuotteissa. EU:n kontrolloima yhdistelmä.

Säilöntäaineista on käyty kovaa ja osin tietämätöntä keskustelua kautta linjan eri yhteyksissä.. Jos tekee itselleen kotikosmetiikkaa ja ei halua sisällyttää säilövää, niin fine. Kuka sen sijaan haluaisi esim. omalle äidilleen antaa lahjaksi vaikka itse tehtyä shampoota tai hoitoainetta tms. kotikosmetiikkaa ilman minkään näköistä säilöntäainetta. On mielestäni venäläistä rulettia.
hiukset luonnostaan 2c - 4a M/C III,

Aunt Jackie's, Dark & Lovely, Queen Helene, African Pride

Poissa irtohius

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #528 : 26.01.18 - klo:18:36 »
Näin erikseen haluaisin jakaa jätettävän hiustenhoitoaineen reseptin. Aineiden määrät kannattaa sovittaa oman hiuslaadun mukaan. Tämä on rutikuiville, suuren huokoisuuden omaaville hiuksille (high-porosity) ja tietysti oman kiharasekamelskan hallintaan kehitelty resepti.
Melko juoksevaa, pumppupullot ovat kätevimpiä. Käyttö kuten leave in -tuotteilla yleensä: pestyt, hoitoaineella tai naamiolla muhitetut ja pyyhekuivatut hiukset - pienikin määrä tekee jo ihmeitä. Lasimaiset hiukset lähmääntyvät varmasti.

Vesi - prosentuaalisen määrän voit laskea itse, riippuu paljonko käytät muita aineosia. Korvaa vedellä jokin puuttuva aines.

BTMS 5%

Risiiniöljy, manteliöljy tai avokadoöljy tms. oma lempiöljy 4%

Glyseriini tai propyleeniglykoli 2-4%

Pantenoli 2%

Polyquaternium 7, tai polyquaternium 10, 2%

kaurauute, nestemäinen silkki, phytokeratin tms. hoidon tehoa lisäävä aine. 1%

jokin em. säilöntäaine - katso valmistajan ohje käyttömäärästä

sit ihan viimeiset tuikitärkeät lisukkeet: mehiläisvaha ja lanoliini -  sulatin näitä niin pienen määrän, etten laskenut paljonko reseptiin tuli grammoina/prosentteina. Nämä kaksi ovat se juttu, miksi suunnittelin edellä mainitulle hiustyypille tämän reseptin.

Vielä: BTMS-emulgaattori antaa anteeksi pienet epätarkkuudet mm. öljyjen suhteen, säilöntäaineen määrän vuoksi kaikki ainekset pitää kuitenkin punnita.

Poissa Morrigan

• Tukkaguru
« Vastaus #529 : 26.01.18 - klo:19:32 »
^Mielenkiintoista. Mistä olet opiskellut asiaa?
BSL 2b F ii kuiva ja pörröinen. Iho kuiva ja herkästi punoittava.

Poissa irtohius

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #530 : 26.01.18 - klo:21:39 »
Kiitos kysymästä - olen ollut tieteen rakastaja aina ja mua kaksi kertaa älykkäämmät ystäväni hymyilevät mulle ymmärtäväisesti kun näistä alan keskustella. Tässäpä linkki blogiin, jonka kirjoittaja Susan Barclay Nichols on tämän alan huippuja. http://swiftcraftymonkey.blogspot.fi/
Korvaamatonta tietoa jättimäisessä arkistossa - aiheet kotikosmetiikan valmistamisesta maan ja taivaan väliltä. Myös reseptit kotikokeiluihin.

Poissa Anamaria

• Haiven
  • *
« Vastaus #531 : 18.12.20 - klo:12:09 »
Ei ole tainnut kukaan muu kokeilla vielä vaahterasiirappia tai muuta siirappia hiusnaamiona? 🙂 Teki hiuksista tosi pehmeät, ihan niin hyvää kiiltoa ei antanut kuin esim. etikka, joka taitaa olla itselläni lähes ehdottomin hiusjuttu öljyn lisäksi. Sekoitin kuumentamani vaahterasiirapin siis hoitikseen mutta huomasin että ei se tarvitsisi edes hoitista, vaan voisi pistää paljaalteen naamiona ehkä kuiviinkin hiuksiin ja lähti helposti pelkällä vedellä.
Jännä juttu on, että sokeri on hyväksi hiuksille, ihan tavallinen sokerikin esim. shampooseen lisättynä. Sitä voi käyttää myöskin päänahan kuorintavoiteena. Nyt kun olen satsannut niin paljon hiusten kammattavuuteen ja kosteutukseen (haasteena olleet ihan äärimmäiset takut ja takkuuntuvat hiukset), niin hiukseni ovat ehkä hiukan lässähtäneet, niin hyvä juttu on, että noista sokeripitoisista tuotteista saa volyymia hiuksiin, muistaakseni varsinkin jos lisää sokeria hoitoaineeseen.
---
Idean löysin muistaakseni long hair communitystä.

ihan ensin löysin ohjeet melassin käytöstä hiuksiin, se on kait myös jotain sokerijohdannaisista, jonkinlainen sokerin ja siirapin välimuoto, mutta en löytänyt kaupasta sitä, en tiedä myydäänkö sitä Suomessa elintarvikekaupoissa juurikaan.

Ihan perussiirappikin mikrossa kuumennettuna ja hoitikseen sekoitettuna antoi kivan pehmeyden ja kuulauden vai miksi sitä sanoisi, no, tukka tuntuu kosteutetulta. Panin mukaan sokeria kimmoisuutta hiuksiin saadakseni, ja sitten ihmettelin pesun jälkeen että miksi minulla on lyhyttä tukkaa pystyssä jakauksen kohdalta, ja vasta paljon myöhemmin tajusin että se johtui tuosta sokerista 😆 Nyt kun otsis on kasvanut leukaan asti, niin sokerinkaan volyymi ei jaksa kohottaa pitkää otsista, mutta lyhyet hiukset kyllä. 🙂 No, vielä paljon enemmän sokeria saattaisi toimia... Sokerikin on tosiaan kosteuttaja ja humektantti, halpa eikä läsäytä tukkaa...
Oliiviöljyäkin sivellin latvoihin mutta ei noita permanentattuja latvoja meinaa saada kosteutetuiksi millään...

Hankalaa kun pitäisi laittaa vain yksi aine kerralla testiin että näkisi selvästi miten mikäkin aine vaikuttaa, mut sit sitä haluaa kumminkin mielellään kaiken mahdollisen kiillon kerralla niin tuljaa kaikki aineet päähän yhtä aikaa kun kerran innostuu  ;D Nytkin mulla oli Ekifarman laadukkaat shampoo ja hoitis käytössä ni osa kosteutuksesta voi olla toki niidenki ansiota...
« Viimeksi muokattu: 22.12.20 - klo:13:10 kirjoittanut ellen »