Cassia, "väritön" kasvivärjääminen

Anamaria
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 67
Liittynyt: 09 Touko 2015, 14:41

Re: Cassia, "väritön" kasvivärjääminen

Viesti Kirjoittaja Anamaria »

Uusia kokeiluja olen tehnyt, ja cassian pitää itsepäisiä harmaita varten olla mieluiten cassia angustifoliaa (auriculatan ja obovatan sijaan -tämä on ymmärtääkseni se cassian muoto, joka tunnetaan myös nimellä senna ja joka on myös ummetuslääke), jossa on eniten sitä väriainetta. Sitten sitä tosiaan pitää hauduttaa esim. yön yli, ja kannattaa lisätä seokseen heti alkuun jotain hapanta kuten etikkaa tai hedelmämehua. Näillä keinoin olen saanut väriä tarttumaankin, mutta seuraavaksi taidan kokeilla raparperinjuurta, jossa kait on vielä enemmän tätä samaa väriainetta kuin cassiassa.
korkkiruuvi
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 219
Liittynyt: 11 Joulu 2015, 01:24

Re: Cassia, "väritön" kasvivärjääminen

Viesti Kirjoittaja korkkiruuvi »

^ Kiehtovia kokeiluja. Cassia on mulla säännöllisessä käytössä, itse sekoitan mieluusti cassiaan hoitoainetta ja/tai öljyjä tuomaan kosteutta ja helpottamaan pois pesemistä, mutta sävytysvaikutusta sekoittelu heikentää. Mulla on tummanvaaleat, huokoiset hiukset joihin tarttuu kaikki mikä tarttua voi. Tykkään cassian antamasta sävystä, tuo lämpöä ja kultaisuutta. Cassia myös tekee hyvää hiuksilleni paikkauksellaan ja harventaa pesuväliä. Juu, tykkään cassiasta.

Olen ollut huomaavinani, että säännöllisessä käytössä sävy kerrostuu, ei tummemmaksi tai voimakkaammaksi, mutta alkaa ottaa kiinni eikä valu viemäriin vaikka jäisi käsittely(jä) väliin. Itse muhitan n. 1-2 h tyypillisesti.

Olen käyttänyt auriculataa ja obovataa, angustifolia ei ole tullut vastaan vaikka aikoinaan tutkin kasvivärjäysvaihtiehtoja ja -tapoja innokkaasti. Käyttämissäni lajikkeissa on ollut joitain eräkohtaisia eroja, lajikkeet ovat olleet aika samanlaisia. Raparperinjuuri on kuulemisen verran tuttu, kokeillut en ole, mutta ehkä voisi…

Oletko muuten itse kokeillut kurkumaa värjäykseen? Pitäisi olla voimakas keltainen/kellertävä, ja vaikka mihin värjäyksiin(kin) sopiva ja hyvin tarttuva. Täällä juurikasvussa luin siitä aikoinaan hiusvärikäytössä ja olisin kokeillut itsekin tod.näk., mutta ennen omia kokeiluja huomasin olevani kurkumalle allerginen. Suosittelen siis testaamaan ensin, miten itse reagoi ellei ole jo käyttänyt muuten.
Belladonna
Haiven
Haiven
Viestit: 4
Liittynyt: 27 Maalis 2022, 19:00

Re: Cassia, "väritön" kasvivärjääminen

Viesti Kirjoittaja Belladonna »

Hei, mä koitan sisällyttää Cassiaa hiustenhoitorutiiniin mahdollisimman vähävaivaisesti. Värjään hiukset ruskeiksi juurista Cultivatorsin kasviväreillä. Huomaan että pidemmin värjänneenä alkaa indigo kerrostumaan tummaksi ja samalla haalistumaan omaan makuun liian kylmäksi. Oon nyt pari kertaa sekoittanut pienen määrän hennaa cassian joukkoon kun kasvivärjään latvat että taittaisi lämpimään. Haluaisin kokeilla jos säännöllisemmillä Cassia gloss-muhituksilla saisi sitä samaa lämpöä ja käytöstä helpompaa.

Cassia tuntuu tekevän hyvää mun päänahalle ja tuo kivasti tekstuuria mun hiuksiin, mut se kestää vaan harmillisen vähän aikaa. Pesen hiukset kahdesti viikossa ja ajattelin sunnuntait pyhittää perusteellisempaan hiustenhoitoon. Osaako muut ihmiset arvioida montako pesua Cassia kestää teillä hiuksissa? Entä kuinka usein suosittelette sen käyttöä? Entäs minkälaisia reseptejä teillä on jakaa?

Itse tykkään juuria ja päänahkaa varten tehdä vahvan yrttiteen rosmariinista, sarviapilasta, kamomillasta ja amla-jauheesta. Tekisi mieli kokeilla shikakain ja ashwagandha-jauheita. Oon saanut päänahkaan levitettyä hiusvärisudilla, mutta se vie sen verran aikaa ettei sitä superusein jaksa toistaa. Niin siksi mietin josko jokin hoitoainesekoitus helpottaisi applikaatiota niin saisi useammin yrteistä hyötyjä irti.
korkkiruuvi
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 219
Liittynyt: 11 Joulu 2015, 01:24

Re: Cassia, "väritön" kasvivärjääminen

Viesti Kirjoittaja korkkiruuvi »

Mä käytän cassiaa pelkästään, usein hoitiksiin ja pieneen öljymäärään sekoitettuna lähes joka pesun osana. Pesen ensin hiukset, annan kuivua, teen cassia(glossi)n ja annan vaikuttaa n. tunnin tai jopa parikin, huuhtelen vedellä, kuivattelen pyyhekuivaksi, laitan jätettävät ja teen yökampauksen. Mulla on viimeinen Hennaserain 100g pussukka menossa, erä on jo vanhentunut, mutten ole mitään heikkenemistä huomannut sävytyksen tai muun tehon suhteen.

Cassia antaa hiuksille ryhtiä ja jämäkkyyttä, vaikka samalla ne usein tuntuvat kevyiltä ja höttöisiltä. Siihen on tottunut. Kihara vahvistuu ja hiukset kohoaa paremmin, ne saa kosteina laittamalla pysymään muodossaan paremmin ja pysyvät puhtaina pidempään. Cassialla pesuvälini on n. 6-8 päivää, ilman 4-5. Omat hiukseni kaipaavat kovasti rakennepaikkausta ja kosteutusta. Humektanttien kanssa cassia ei mulla toimi hyvin, nehän ei tyypillisesti sovi huokoiselle hiukselle, seoksessa hunajan ja aloe veran runsas lisäily tai määrä hoitiksessa on havaittu varmaksi keinoksi korputtaa hiukset.
Belladonna
Haiven
Haiven
Viestit: 4
Liittynyt: 27 Maalis 2022, 19:00

Re: Cassia, "väritön" kasvivärjääminen

Viesti Kirjoittaja Belladonna »

Kiitos vastauksesta! Mä tein vähän aikaa sitten cassiaglossin jossa sekoitin vaan pari ruokalusikallista hoitoaineeseen ja annoin olla päässä tunnin ajan. Sekin riitti tuomaan tuukkaan rakennetta ja tuuheutta, niin uskallan varmaan tehdän näin useamminkin. Mull on melkein vyötärölle ulottuvat hiukset ja haluun antaa latvoille extrahuomioo kun värjään hennalla ja indigolla vaan juuret nykyään.

Oon kans pohtinut kahvin, tarkemmin espressojauheen, sekoittamista hiusnaamion joukkoon. Kofeiinin pitäis tehdä päänahalle hyvää ja jos siitä väriäkin hieman.

Saispa cassiaa ostettua jostain kerralla enemmän, semmone fiilis että sitä menis mulla paljon useamminkin jos olis.
Vastaa Viestiin