Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Hiusten hoito ja kaikenlaiset hiushärpättimet
Horros
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1878
Liittynyt: 04 Touko 2010, 22:48

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Horros »

Mietin, voiko Pörrö-lähmässä tulla kyseeseen se, että joku tietty öljy aiheuttaa kenties tuota kerrostumista? Olen itse käyttänyt Pörröä aika satunnaisesti, kun siitä en niin tykkää, mutta Takun kanssa en ole huomannut mitään tuollaista.
Kuiva 3a-kihara, mid backin ja vyötärön välissä. Vegaaniset tuotteet, pakkausmuovin vähentäminen.
elly
Yleisvalvoja
Yleisvalvoja
Viestit: 1097
Liittynyt: 20 Helmi 2012, 21:43

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja elly »

Tulin kehumaan Flown Rasulsavi-Suolasaippua Hiuksille & Vartalolle -palaa, joka on toistaiseksi ainoa käytössäni toiminut luonnonkosmetiikan shampoopala. Mulla on käytössä myös pari Lushin palaa, joten voin nyt rauhassa tehdä siirtymää luonnollisempiin tuotteisiin, sillä Lusheilla kyllä pesee mahdolliset lähmät pois. Iso plussa myös hajusteettomuudesta, sillä en kaipaa kaikkiin käyttämiini tuotteisiin tuoksua ja koen varsinkin monet luonnokosmetiikan yrttiset tuoksut epämieluisina.

Kokeilin saippuapohjaisia paloja vuosia sitten, mutta en saanut niitä toimimaan. Nyt mulla on kokonaan oman värinen tukka ja ainakin tämä rasulsavi-suolasaippua toi hyvän lopputuloksen ilman mitään kikkailuja. Heitin perään normaalia hoitoainetta, vaikka käytän etikkahuuhtelua melko usein nestemäiselläkin shampoolla pestessäni. Seuraavaksi pitää ottaa selvää sitruunahappohuuhtelusta, koska etikan haju on alkanut tympimään. Mulla on jemmassa vielä yksi Lushin hoitoainepala, mutta sen loputtua haluaisin testata noita Famon hoitoainepaloja. Mulle suurin motivaattori paloihin siirtymisessä on pakkausmuovin vähentäminen, mutta plussaa Flown pala saa myös lyhyestä INCI:stä ja kotimaisuudesta.
purppura
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1735
Liittynyt: 28 Touko 2006, 11:36

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja purppura »

Olen käyttänyt Famon rasvoittuvalle päänahalle suunnattua Piparminttu-palaa nyt noin kuukauden enkä ainakaan vielä ole kokenut tällä olleen vaikutusta päänahan rasvoittumiseen. Enemmänkin tuntuu, että saisin pestä hiuksia useammin eli joka päivä, sillä hiukset tuntuvat latistuvan entistä nopeammin. Lopussa olen käyttänyt joko omenaviinietikkahuuhdetta tai Laveran Gloss & Bounce -hoitoainetta, joiden välillä en ole huomannut suurta eroa. Viime viikolla huomasin päänahassani vaihteeksi enemmän kuivaa hilsettä, minkä sain taltutettua viime keväänä ostamallani kuorintatuotteella enkä siis tiedä johtuiko kuivuminen kylmemmistä ilmoista vai palashampoosta, yleensä koen tarpeelliseksi tehdä palashampoolla kaksi vaahdotusta.

Käytän kyllä tuon palashampoon loppuun, mutta seuraavaksi täytyy miettiä jotain muuta merkkiä tai toista Famon paloista. Tuntuu myös, että tuo Famon pala kuluu yllättävän nopeasti. Vähän tämä on kyllä yhdenlaista kikkailua, sillä palashampoosta huolimatta pesen hiukseni välillä sulfaatillisella shampoolla (tällä hetkellä Urtrekramin Nokkos) pestäkseni hiuspohjan paremmin, joten muovijäte ei taida hirveästi vähentyä.  ::) ;D Olen myös miettinyt, sopiiko palashampoo tehoiltaan ollenkaan käytettäväksi yhdessä tavallisten muotoilutuotteiden kanssa ja johtuuko hiusteni latistuminen tästä seikasta. Koitin kyllä palaa valitessani ottaa huomioon palan pesutehot ja muotoilutuotteidenkin takia käytän ajoittain sulfaatillista shampoota. Huh, on vaikeaa.  ;D
Viimeksi muokannut purppura, 12 Loka 2018, 13:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Marie Corelli
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2355
Liittynyt: 10 Loka 2010, 18:05

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Marie Corelli »

Kokeilin Sola tervasaippuaa hiusten pesuun. Vaahtoaa hyvin, mutta katoaa hiuksiin ja jättää hiukset tahmeiksi. Nyt huuhtelin etikalla ja laitoin Urtekramin jätettävää. Odotan nyt hiusten kuivumista, niin näen tuloksen.

Edit. Tämä kokeilu jäi yhteen kertaan. En ole näillä kokemuksilla palashampoiden ystävä. Lushin pala ei lähmää, joten siitä tykkään.
Viimeksi muokannut Marie Corelli, 11 Helmi 2019, 18:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Light travels faster than sound. That's why some people appear bright until you hear them speak...

"Lead us not into Trent station and deliver us from derails." (Father Don and the Holy Ghost)
Avatar
Mena
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3453
Liittynyt: 03 Syys 2006, 10:35

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Mena »

Tiukan ja erittäin analyyttisen testailujakson jälkeen voin todeta, että Famon Pörrön kanssa ilmestynyt öljylähmälatva liittyi marseilesaippuaan shampoona. Nyt normishampoon (Urtekram hajusteeton ja Lactoline pesuneste) lähmää ei ole ollut, vaikka olen annostellut hieromalla palaa suoraan märkiin latvoihin. Ilmeisesti tuo aiempi käsien kautta annostelu ei ollut se toimivin ratkaisu hoitavuuden kannalta, koska sain loppukesän/syksyn aikana p*skottua mun latvat siihen kuntoon että kun vihdoin ennen joulua raaskin mennä kampaajalle, lähti latvasta pitkä pätkä huonokuntoista hamppua pois. Ja kasvatus alkaa taas alusta, höh.

Koska kuitenkaan kumpikaan edellämainituista shampoovaihtoehdoista ei toimi pidemmän päälle (Urtekram liian pesevä ja kuivattaa -> hilsettä ja LL pesuneste ei riittävän pesevä -> rasvoittuu), vaan ainoastaan Ole Hyvän hajusteeton tuplavaahdotuksella toimii mutta tota ei saa enää mun vakkariostospaikastani ("supistettiin uuden pienemmän myymälän myötä valikoimaa ja ei tilata sulle erikseen tota hajusteetonta versiota, sori") niin tilasin testikäyttöön Famon shampoopohjaisen Haituva-palan (olisin tilannut Hattaran mutta oli loppu Sinunapteekissa), saippuapohjaisen Shikakai-palan ja Takku-hoitispalan. Famolta on näköjään tullut muutama noita shampoopohjaisia paloja normi saippuapohjaisten lisäksi. Raportoin heti kun olen päässyt testailemaan, mun paketti köllöttelee vielä viikonloppureissun takia postin automaatissa odottamassa noutoa.

Myöskään siis marseillesaippua ei toiminut enää kesän jälkeen shampoona, oli liian pesevä ja kuivatti -> hilsettä. Samoin kasvoille ja muulle iholle tuo oli kesän jälkeen liian järeää. Jäljelle jäänyt puolikas pala kuitenkin odottelee jemmassa ensi kesää, jolloin voin ottaa sen käyttöön ainakin käsisaippuana.

Onko kukaan pessyt Famon paloilla muuta kuin hiuksia? Olisi ihana löytää sellanen ympäri vuoden toimiva pala sekä hiuksille, kasvoille että vartalolle. Mietin myös paluuta Nurmen hamppuöljyshampoopalaan, se toimi joskus parin viikon reissussa about kaikkeen mutta kului tosi nopeasti, joten tulisi kalliiksi ostaa uusi pala 2-3 viikon välein.
Viimeksi muokannut Mena, 11 Helmi 2019, 09:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Virus
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 777
Liittynyt: 09 Syys 2008, 15:18

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Virus »

Oon testaillut Kaurilan auringonkukkashampoopalaa. Se jättää tukan selvästi öljyiseksi ja raskaaksi, mikä on taivaan lahja pintapörröön ja kiharaan taipuvaiselle kuontalolle, etenkin kun en käytä hoitoainetta tai muotoilutuotteita. Voi olla kesäkäyttöön jopa liian raskas, mutta näin ritisevillä pakkasilla oikein hyvä. Plussaa myös ituhippihenkisestä incistä.
2b M iii, tukka sekasin kun tuuletinasentajalla.
-j-
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2285
Liittynyt: 21 Syys 2006, 16:15

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja -j- »

Elly, kiva kuulla, että Flown pala toimii. Pidän itsekin mielessä tuon Rasoulsavi-Suolasaippuan. Mulla ei mitkään aiemmin testaamani Flown palat toimineet, mutta ehkä tuolle voisi antaa vielä tilaisuuden. Kunhan multa ensin kuluu pois Famon iso pala ja pari muuta saippuaa.

Mulla parhaiten shampoopaloista on toiminut Famon palat, piparminttu ja Shikakai. Merileväkin toimi hiuksissa, mutten tykännyt siitä, että saippua oli pehmeämpää, se siis lähmääntyi herkästi ja kului nopeammin. Nurmen hamppupala toimi myös jonkun aikaa sekä afrikkalainen musta saippua, mutta jälkimmäinen pesi narskuvan puhtaaksi, enkä ehkä tykkää sellaisesta. Ai niin ja pari ulkomailtaostamaani ihan tavallista saippuapalaa toimi hiuksissa kuin unelmat! En tarvinnut edes etikkahuuhtelua ja silloin oli vaalennetut+värjätyt hiuksetkin  :o Niitä saippuoita ei tietenkään saa mistään nyt hankittua.

Mulla on nyt pikkuhiljaa paremmat mahdollisuudet käyttää shampoopaloja, koska vaalennetut hiusten osat alkaa olla kasvaneet pois. Vielä on latvoissa jonkun verran vaalennuksia.

elly kirjoitti: Tulin kehumaan Flown Rasulsavi-Suolasaippua Hiuksille & Vartalolle -palaa, joka on toistaiseksi ainoa käytössäni toiminut luonnonkosmetiikan shampoopala. Mulla on käytössä myös pari Lushin palaa, joten voin nyt rauhassa tehdä siirtymää luonnollisempiin tuotteisiin, sillä Lusheilla kyllä pesee mahdolliset lähmät pois. Iso plussa myös hajusteettomuudesta, sillä en kaipaa kaikkiin käyttämiini tuotteisiin tuoksua ja koen varsinkin monet luonnokosmetiikan yrttiset tuoksut epämieluisina.

Kokeilin saippuapohjaisia paloja vuosia sitten, mutta en saanut niitä toimimaan. Nyt mulla on kokonaan oman värinen tukka ja ainakin tämä rasulsavi-suolasaippua toi hyvän lopputuloksen ilman mitään kikkailuja. Heitin perään normaalia hoitoainetta, vaikka käytän etikkahuuhtelua melko usein nestemäiselläkin shampoolla pestessäni. Seuraavaksi pitää ottaa selvää sitruunahappohuuhtelusta, koska etikan haju on alkanut tympimään. Mulla on jemmassa vielä yksi Lushin hoitoainepala, mutta sen loputtua haluaisin testata noita Famon hoitoainepaloja. Mulle suurin motivaattori paloihin siirtymisessä on pakkausmuovin vähentäminen, mutta plussaa Flown pala saa myös lyhyestä INCI:stä ja kotimaisuudesta.
2c ii. Kasvatusprojekti käynnissä...
purppura
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1735
Liittynyt: 28 Touko 2006, 11:36

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja purppura »

Olen käyttänyt Artanttilan turve palashampoota viime kuukaudet ja tämä on ollut ehdottomasti paras kokeilemistani palashampoista ts. tällä saa puhdasta jälkeä. Miinuksia tosin löytyy tästäkin. Vaikka palashampoo pesee yleensä hiuspohjan hyvin, niin satunnaisesti pesun jälkeen on takaraivolle jäänyt lähmä. Shampoo myös kuivattaa hieman päänahkaani ja on mielestäni lisännyt hiusten sähköisyyttä. Tosin sähköisyyden lisääntymisen olen voinut kuvitellakin.  :D Kaiken kaikkiaan kuitenkin kelpo ostos ja loi uskoa toimivista palashampoista, heh.

Toisaalta olen alkanut miettiä tulisiko minun luopua palashampoon käytöstä kokonaan, sillä ne taitavat olla aina emäksisiä(?) Korjatkaa jos olen väärässä. Hiuspohjani on kuivuuteen taipuvainen, joten olisiko vain parempi palata kokeilemaan nestemäisiä shampoita, joiden ph-arvo voisi olla päänahalleni suotuisampi? Kovasti haluaisin kokeilla seuraavaksi Kaurilan hamppu palashampoota, mutta liekkö törmäisin senkin kanssa jälleen samaan ongelmaan hiuspohjan kuivattavuuden suhteen. Omenaviinietikkaa olen käyttänyt laimennettuna aina välillä, mutta en ole kokenut sen vähentäneen hiuspohjan kuivuutta ja muutenkin koen huuhteen vähän vaivalloisena.
-j-
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2285
Liittynyt: 21 Syys 2006, 16:15

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja -j- »

Löysin tällaisen merkin, kuin Ethique:
https://global.ethiquebeauty.com/

Heillä on kiinteitä shampoita, hoitoaineita, ja jokunen vartalo-kasvotuotekin. Ideana on, että ei ole pakkausmuoveja. Jos oikein ymmärsin, shampoopalat eivät varsinaisesti ole saippuaa (?), vaan kiinteää shampoota, ja siten voivat toimia paremmin hiuksille, joille perinteinen shampoopala ei toimi. Jonkun sortin sulfaattia noissa paloissa on.

Minua kiinnostaisi kokeilla noita, vaikka ne valmistetaankin toisella puolella maapalloa. Perinteisten shampoopalojen kanssa on jotenkin vaikea säätää, yhden palan olen löytänyt, joka toimii kotona etikkahuuhtelulla melko hyvin, mutta silti saippuaa jää vähän hiuksiin. Espanjassa käydessä vesi oli tietenkin ihan erilaista, ja lopputulos sen mukainen...
2c ii. Kasvatusprojekti käynnissä...
Avatar
Mena
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3453
Liittynyt: 03 Syys 2006, 10:35

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Mena »

^  Oletko kokeillut Famon shampoopohjaisia paloja? Mulla kans about kaikki lähmää, mutta Famon Haituva ei. :)
-j-
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2285
Liittynyt: 21 Syys 2006, 16:15

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja -j- »

^Joo se mun toimivin on juuri Famolta :) Famolta olen kahta shampoopalaa kokeillut, ja ne molemmat on suht toimivia (ei täydellisen) etikan kanssa, kotona.  Espanjassa tämäkään ei toiminut, hiuksiin jäi hirveästi jäämää, siellä tietenkin on ihan erilainen vesi. Tavallaan olisi kiva, että olisi pesuaine, joka toimii aina.

Ah, kävin Famon sivuilla ja sinne onkin tullut uutuuksia, eli siis todella shampoopohjaiset palat erikseen, verrattuna saippuapohjaisiin. Niitä en ole testannut! Löytyisiköhän niistä ratkaisu. Kiitos vinkistä!
Viimeksi muokannut -j-, 09 Touko 2019, 15:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2c ii. Kasvatusprojekti käynnissä...
Avatar
Mena
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3453
Liittynyt: 03 Syys 2006, 10:35

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Mena »

Joo, just niitä meinasin.

Mä tykkäsin Famon hajusteettomasta Pörrö-hoitoainepalasta, mutta se loppu hajosi muutamaan peukalon kynnen kokoiseen littanaan osaan joita on ihan mahdoton käyttää enempää loppuun. Nyt otin käyttöön Takku-palan (hajusteeton sekin), jännä nähdä onko pidemmän päälle eroa näillä. Yhdellä käyttökerralla ei vielä oikein osaa sanoa.
elly
Yleisvalvoja
Yleisvalvoja
Viestit: 1097
Liittynyt: 20 Helmi 2012, 21:43

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja elly »

Onko joku kokeillut Carita Cosmetiikan shampoopohjaisia paloja? :)
-j-
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2285
Liittynyt: 21 Syys 2006, 16:15

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja -j- »

^Kiitos myös tuosta vinkistä! En ollut kuullutkaan ko merkistä. Eli nuokin palat ovat shampoopohjaisia, eivät saippuapohjaisia? En pääse katsomaan yksittäisten palojen tarkempia tietoja työkoneella, näköjään shampoopalat ovat jotenkin vaarallista nettisisältöä, tulee sensurointi  ::)
(Myöskään Mahalon Rare indigo-voiteen sivua ei voi työkoneella katsoa - muut Mahalon voiteet eivät mene boikottiin  :O )
2c ii. Kasvatusprojekti käynnissä...
Horros
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1878
Liittynyt: 04 Touko 2010, 22:48

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Horros »

Mahtavaa, että molemmilla firmoilla on nyt shampoopohjaisia paloja! Pitääpä kokeilla kumpaakin - ja Caritankin hoitoainepalaa, Famon Takku on tosiaan ollut kestosuosikkini jo pitemmän aikaa.
Kuiva 3a-kihara, mid backin ja vyötärön välissä. Vegaaniset tuotteet, pakkausmuovin vähentäminen.
Vastaa Viestiin