CO-pesu

Hiusten hoito ja kaikenlaiset hiushärpättimet
janniina
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 241
Liittynyt: 05 Joulu 2012, 20:41

Vs: CO-pesu

Viesti Kirjoittaja janniina »

^ Mä ainakin pesisin ees joskus ihan syväputsarilla - ei muuten, mutta varsinkin kaupungissa asuvana myös tukkaan tarttuu usein kaikkea shittiä ilmasta mitä ei edes välttämättä nää. Tai sitten oon vaan vainoharhanen :D

Jossain vaiheessa pesin n. 6kk pelkästään CO-pesulla, eikä siitä ainakaan sen suurempia ongelmia tullut. Ja mun mielestä pelkällä CO:lla rasvottuminen enemmänkin lisääntyy. Ton 6kk loppuvaiheilla tukka oli todella äklö usein päivänkin jälkeen pesusta. Nykyään CO ja sulfaatiton shampoo -vaihteluilla pesuväli pysyy tiukasti siinä 1-3 krt viikossa. Suosittelen silti kokeilemaan, oma päänuppisi varmaan reagoi ihan omalla tavallaan :)
Viimeksi muokannut janniina, 02 Maalis 2015, 20:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hiukset: 1b M ponnari ympärys 9cm, Liian hyvään hoitoon totutetut lellikkihiukset jotka ottavat itseensä kaikesta mitä tekee ja jättää tekemättä (pl. hysteerinen hoito) http://imgur.com/wVKly98
<3: XZ, EHS, Alba Botanican jätettävä ja Lush R&B
chew
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 112
Liittynyt: 03 Syys 2011, 17:06

Vs: CO-pesu

Viesti Kirjoittaja chew »

^^ Mä ajattelen CO-pesun vähän samalla tavalla kuin ihon puhdistuksen puhdistusmaidolla. (Sekä puhdistusmaidon että hoitoaineen pesuteho perustuu pelkkään rasva/vesi -emulgointiin, shampoon ja vaahtoavien ihoputsareiden teho taas tensideihin, mistä tämä vertaus.) Kaikkien meikkaustyyliin sekään ei sovi - iho ei ehkä puhdistu tarpeeksi tai sen päälle voi jäädä epämukava kalvo - mutta esimerkiksi vähän meikkaaville kuivaihoisille se voi olla ihan paras tapa puhdistaa iho. Mielestäni sama pätee CO-pesuun: se ei ehkä poista kaikkein jytyimpiä muotoilutuotteita, raskaita öljyjä tai silikoneja, mutta jos näitä aineita ei hiuksistoon koskaan eksy, niin miksi pitäisikään? Mä en keksi mitään syytä, miksi kaikkien pitäisi pestä hiuksensa edes joskus shampoolla.

Parturi-kampaaja -koulutuksen omaava äitini sanoo joskus, että hiussuomut pitäisi "avata" emäksisellä shampoolla ja "sulkea" happamalla hoitoaineella. En kuitenkaan ole keksinyt selitystä tälle. Henkilökohtaisesti pidän hiukseni ihan mielelläni "kiinni".

Tuo rasvoittumisen vähentyminen riippuu varmasti paljon hiuspohjan tilanteesta. Normaalin hiuspohjan toimintaan se tuskin vaikuttaa merkittävästi, huuhtoutuuhan emulgaattoreita sisältävä hoitoainekin veteen. Kuivalle hiuspohjalle lisäpehmitys voi olla ihan miellyttävää.
"Luonnostaan" rasvainen hiuspohja ihan hyvin voi muuttua vain rasvaisemmaksi hoitoainepesusta. Rasvoittuva hiuspohja voi kuitenkin johtua esimerkiksi siitä, että ihon happovaippa on pesty pois liian vahvalla pesuaineella. (Joskus sanotaan, että iho/hiuspohja "kompensoi" menetettyä rasvaa rasvoittumalla lisää, mikä ei käsittääkseni kuitenkaan ihan pidä paikkaansa.) Tällöin CO-pesu voisi jopa vähentää rasvaisuutta.

Kokeilemalla kummatkin varmasti selviävät. Itselleni CO-pesu on toiminut noin vuoden päivät ilman shampoopesuja varsin hyvin, rasvoittuminen (tai rasvoittumattomuus?) on pysynyt entisellään.
Viimeksi muokannut chew, 02 Maalis 2015, 20:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sources or didn't happen.
EllaBella
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 836
Liittynyt: 11 Tammi 2010, 09:44

Vs: CO-pesu

Viesti Kirjoittaja EllaBella »

Mä tuun tänne antamaan vinkin. Neutral hoitoaine on aivan unelma co-pesuun. Tuoksuton, koostumus lirua, emulgoituu hyvin ja jättää hiukset puhtaiksi ja pehmeiksi. Ostin tämän cassia-käsittelyjen poispesemiseen ja nyt olen pihkaantunut tähän tunteeseen niin hiuksissa kuin päänahassa.
Luonnonkiharat. Vyötäröpituus, 3b-c, iii.
rhoda
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 614
Liittynyt: 25 Tammi 2012, 09:07

Vs: CO-pesu

Viesti Kirjoittaja rhoda »

^^ Mä olen käsittänyt, että hiussuomut aukeavat lämpimän veden vuoksi, eivät niinkâän shampoon emäksisyyden takia.
chew
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 112
Liittynyt: 03 Syys 2011, 17:06

Vs: CO-pesu

Viesti Kirjoittaja chew »

^ No juu, suurin osa nykypäivän shampoista taitaa joka tapauksessa olla pH-tasapainotettu 5-6 tietämiin, koska emäksiset aineet vahingoittavat hiuspohjan happovaippaa. Jos tuo pitää paikkansa, niin siinä meni ainakin mun viimeinen perustelu shampoon välttämättömyydelle. :D Kirjoitin tämän epäselvästi aiempaan viestiin, mutta lähinnä mua kiinnostaa se, miksi niitä hiussuomuja pitäisi tarkoituksella lähteä avaamaan (tai voiko niitä edes avata ja sulkea hiustenhoitotuotteilla).
Sources or didn't happen.
helini

Vs: CO-pesu

Viesti Kirjoittaja helini »

Ai että! Löytyi tosi hyvä hoitis Co-pesuun. :D
Oriflamen Nature Secrets Rosemary & Blackcurrant.
Tosi helppo emulgoida, tosi riittoisaa. Vaahtoaa hyvin. Ihana tuoksukin:)

Poikaystävä toi mulle kun kävi jossain makutestissä ja sai sen ''palkkioksi'' oli vielä silikoniton:)
Katoin oriflamen sivuilta ja toi on nyt vaan 2,90.

Edit:

Nyt kun tukka on kuivunu, niin tuntuu tosi pehmoselta.
Tää on kyllä mun lemppari hoitis mitä oon käyttänyt co-pesuun tähän mennessä <3 !

Viimeksi muokannut helini, 03 Huhti 2015, 23:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Mena
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3453
Liittynyt: 03 Syys 2006, 10:35

Vs: CO-pesu

Viesti Kirjoittaja Mena »

EllaBella kirjoitti: Mä tuun tänne antamaan vinkin. Neutral hoitoaine on aivan unelma co-pesuun. Tuoksuton, koostumus lirua, emulgoituu hyvin ja jättää hiukset puhtaiksi ja pehmeiksi. Ostin tämän cassia-käsittelyjen poispesemiseen ja nyt olen pihkaantunut tähän tunteeseen niin hiuksissa kuin päänahassa.
Neutralin hoitoaine on mun vakkari co-pesuissa. Ei siitä latvoille ole mitään iloa selvittämään tai silottamaan, mutta co-pesujen "shampoona" se on ihan loistavaa kamaa. :)
millamagia
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 108
Liittynyt: 08 Kesä 2014, 23:01

Vs: CO-pesu

Viesti Kirjoittaja millamagia »

Kiinnostuin tuosta co-pesusta. En ole koskaan menetelmää kokeillut.&nbsp; Pitääkö hiukset pestä ensin jollain syväpuhdistavalla shampoolla ettei ole silikoni jäämiä hiuksissa.
Hallonnikas
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Loka 2006, 14:34

Vs: CO-pesu

Viesti Kirjoittaja Hallonnikas »

^ Ei siitä syväpuhdistavasta mitään haittaakaan ole. Etenkin jos tuppaa käyttämään paljon muotoilutuotteita tms, niin syväpuhdistavaa lienee ihan suositeltavaakin käyttää säännöllisesti.
1bFii. Omanvärinen tukka epämääräisessä kasvatusvaiheessa.
elly
Yleisvalvoja
Yleisvalvoja
Viestit: 1097
Liittynyt: 20 Helmi 2012, 21:43

Vs: CO-pesu

Viesti Kirjoittaja elly »

Onko juureksilla uusia suosikkeja CO-hoitsikoista vai laitanko uuden pullon NG Hamppua tilaukseen? Valitettavan paljon tulee kyllä lisähintaa iHerbin postikuluista näille isommille pulloille. Valitettavasti en ole löytänyt Suomesta halpaa ja isossa pullossa tulevaa CO-hoitista.&nbsp; :(
Monty
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 581
Liittynyt: 19 Heinä 2012, 12:10

Vs: CO-pesu

Viesti Kirjoittaja Monty »

^samaa kyselen minä, olen mennyt noilla XZ hoitiksilla (Niittyvilla kuiviin hetkiin ja muuten tuo rauhoittava shampoo).

Ymmärtääkseni Xtra halpis hoitoaine on silikoniton, tätä olen käyttänyt, on hieman "pesevämpi"=ei niin kosteuttava kuin nuo XZ:t.

Aikaisemmin ketjussa oli mainittu Tresemmen Naturals-hoitis, mutta tästä oli ilmeisesti INCI muuttunut epäsuotuisaksi?
Suosikit: XZ Niittyvilla hoitis, Body Shop Aloe vera putsari & voiteet, Paula's Choice BHA:t
Aivina
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 606
Liittynyt: 02 Tammi 2015, 09:34

Vs: CO-pesu

Viesti Kirjoittaja Aivina »

Faith in naturet on omasta mielestäni varsin päteviä co-hoitsikoita. Ainakin merilevä ja jojoba ovat hyviä, joskin edullisia nämä eivät ole.
Kieloeveliina

Vs: CO-pesu

Viesti Kirjoittaja Kieloeveliina »

Kiitos EllaBella Neutral-vinkistä!
En ole pitkään aikaan laittanut tikkua ristiin hiusten eteen, pätkäisin superpitkän tukkani reilu 1,5 polkaksi, mutta nyt taas kasvattelen... Kampaaja huomautti nyt, että hiukseni ovat melko kuivat, suositteli öljyä. Töissä minun täytyy olla täysin hajusteeton, koskee myös hiuksia. Marketeista ei paljoa valikoimaa löydy oikein hoitavista hajustettomista tuotteista,ja olen kyllä itsekin huomannut eron hiuksissa. Vapaapäivinä holvaan päähäni kaiken mahdollisen, mutta ei se paljoa auta.. nyt lisäksi infernaalinen hiustenlähtö, lieneekö karvanlähtöaika&nbsp; :-\

Viimeksi olen co-pesuja harrastanut EHS Hunajahoitiksen aikaan, eli pihalla uusista co-hoitiksista... Neutral menee ehdottomasti kokeiluun! En tykännyt yhtään normihoitiksena, mutta tosiaan, voisi toimia co.-pesussa!
Mir
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 650
Liittynyt: 22 Loka 2007, 17:01

Vs: CO-pesu

Viesti Kirjoittaja Mir »

Mä käytän Erittäin Hienoa Suomalaista hoitsikkaa co-pesuihin, sitä valkoisessa purkissa olevaa. Ei ole hinnalla pilattu ja toimii hyvin. Oon ottanut tän joskus salillekin mukaan ja toimii ongelmitta vaikka lätkäisisikin sen ihan vaan nopsaan päähän. :D
1c F i
Oma väri saavutettu, pituus kainaloihin.
Luomushampoot ja co-pesut <3
Eleven
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 771
Liittynyt: 21 Tammi 2006, 20:22

Vs: CO-pesu

Viesti Kirjoittaja Eleven »

En ole pitkään aikaan kokeillut CO-pesua koska oletin, että mun puoleen selkään ulottuvassa tukassa se ei toimisi. Uskaltauduin kuitenkin kokeilemaan Trésemmen Perfectly undone -hoitiksella kun tukka oli poikkeuksellisen takussa ja olin positiivisesti yllättynyt! Joudun pesemään tukan työn takia lähes joka päivä ja CO voisi hyvin toimia, sillä hiukset eivät näin kovalla pesutahdilla juuri ehdi likaantua.
Once you compare the sorrow of real life to the joy of an imaginary one, you will never want to live again - only to dream forever.
Vastaa Viestiin